Mariola Dębiec
Temat: Zostań moim przyjacielem.
Grupa: III klasa
Czas trwania: 45 minut
Opis sytuacji w klasie:
W tym roku szkolnym do klasy uczęszcza nowy uczeń. Chłopiec jest nieśmiały, spokojny, zdystansowany. Uczniowie w klasie zachowują wobec niego postawę neutralną, obojętną. Chłopcu trudno zintegrować się z rówieśnikami w klasie.
Cel główny:
- Rozwijanie empatii oraz kształtowanie prawidłowych postaw społeczno-moralnych u dzieci i właściwych stosunków interpersonalnych.
- Rozwijanie wyobraźni i twórczej inwencji dzieci.
- Integracja rówieśników w klasie.
Cele szczegółowe:
- Dziecko potrafi nazywać uczucia i je rozpoznawać.
- Dziecko dba o właściwe relacje z innymi.
- Dziecko jest zdolne do troski o innych i odczuwania z nim jego uczuć.
- Dziecko potrafi nazywać prawidłowe relacje z rówieśnikami i rozwijać uczucie przyjaźni.
- Dziecko rozumie znaczenie zgodnego współżycia i przyjaźni.
- Dziecko rozwija postawy społeczne.
Metody pracy:
- drama, improwizacje, praktyczne działania, proste doświadczenie, rozmowa kierowana, praca z tekstem, ćwiczenia relaksacyjne
Forma pracy:
- indywidualna
- zespołowa
- zbiorowa
Środki dydaktyczne:
- duże arkusze papieru, kolorowe kartki, kredki, flamastry, taśma klejąca, nożyczki, koszyk, książka „Podróże w wyobraźni”, laptop, maskotka, aparat, przedmioty różnego kształtu, woreczek, gwizdek
Przebieg zajęć:
- Ćwiczenie relaksacyjne
- Dzieci siadają w kole. Zamykają oczy. Wsłuchują się w muzykę i odczytywany tekst („Podróże w wyobraźni”, s. 33). Po kilku minutach uczniowie otwierają oczy. Nauczyciel zadaje pytania – co słyszały, co sobie wyobraziły, co czuły?
2. Zabawa „Zaczarowany koszyk” – proste doświadczenie
- Dzieci siedzą w kole z zamkniętymi oczyma. Kolejno każde z nich wyjmuje z koszyka przedmiot i stara się odgadnąć czym on jest.
3. Zabawa „Co lubię?”
- Dzieci ustawiają się w kole. Każde z dzieci kolejno podając sobie maskotkę (bądź piłkę), przedstawia się i odpowiada co lubi robić – („Mam na imię… Lubię? / Co lubię robić?) – np. „Kasia, lubię …chodzić na wycieczki”.
- Druga runda – piłka, maskotka wędruje kolejny raz po okręgu – tym razem każde dziecko ma za zadanie powiedzieć, jak ma na imię osoba stojąca po jego prawej stronie i co w tej osobie lubi/ co w tej osobie mu się podoba.
- Plakat – praca w grupach
- Podział na 4 grupy i przyporządkowanie zadania.
Przykładowe pytania:
- Kto to jest przyjaciel?
- Czy dobrze jest mieć przyjaciela i dlaczego ?
- Jaki powinien być przyjaciel?
- Jak okazać koledze, że uważamy go za przyjaciela?
Prezentacja prac. Omówienie ćwiczenia.
- „Telefon do przyjaciela”
- Dzieci w parach losują paski z wydrukowanymi tematami rozmów.
Tematy rozmów :
- Masz urodziny i zapraszasz swoją przyjaciółkę .
- Chcesz umówić się z kolegą na grę w piłkę .
- Chcesz umówić się z koleżanką na wspólną naukę.
- Jesteś na wakacjach i dzwonisz do kolegi .
- Twój kolega jest chory i dzwonisz do niego .
6. Zabawa muzyczno – ruchowa „Fotograf”
- Uczniowie poruszają się swobodnie po sali. Gdy usłyszą umówiony odgłos, tworzą szybko pary trójki, czwórki, piątki i „pozują” do wspólnego zdjęcia.
7. Scenki
- Podział na grupy 5.
- Dzieci mają zaprezentować scenkę do otrzymanego hasła.
– Prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie.
– Dla przyjaciela nowego nie opuszczaj starego.
– Prawdziwy przyjaciel to ten, który dobrze o mnie mówi za moimi plecami.
– Nie wszyscy którzy nas chwalą są naszymi przyjaciółmi.
– Nawet najlepsi przyjaciele mogą nas czasem zranić i trzeba im to wybaczać.
8. Zakończenie – zabawa „Iskierka”
- Dzieci stoją w kręgu i kolejno przesyłają sobie „iskierkę”, aż wróci ona do pierwszej osoby.
Ewaluacja
- Informacja zwrotna
Uczniowie wypowiadają się, co stanowiło dla nich największą trudność na dzisiejszych zajęciach, co było szczególnie interesujące, a co mniej ciekawe.
Bibliografia:
Guz S., Andrzejewska J. (red.), Wybrane problemy edukacji dzieci w przedszkolu i w szkole, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005.
Harnisch G., Podróże w wyobraźni. Jak pomagać dzieciom w uzyskiwaniu wewnętrznego spokoju, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2001.
Okońska H., Skąd przychodzi bajka : scenariusze zajęć przedszkolnych oraz wczesnoszkolnych na codzienne ćwiczenia i niecodzienne okazje, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2005.
Weston C. D., Weston M. S., 365 gier I zabaw kształtujących character, wrażliwość i inteligencję emocjonalną, Prószyński I S-ka, Warszawa 1996.
Witarska, K., Drama na różnych poziomach kształcenia, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno- Ekonomicznej, Łódź 2010.
http://www.snep.ids.bielsko.pl/pub_otw_dramowe.htm[dostęp:6.01.2012]
Załącznik 1. Tekst książki „Podróże w wyobraźni” – ćwiczenie rozluźniające.
Połóż się teraz, proszę,
naprawdę bardzo wygodnie
i
zamknij oczy.
Twoje ramiona stają się ciężkie, przyjemnie ciężkie.
I twoje nogi stają się ciężkie,
przyjemnie ciężkie.
Całe twoje ciało
jest teraz przyjemnie ciężkie
i czujesz się spokojny.
Wchodzisz głębiej w swój spokój,
coraz głębiej.
Wszystkie myśli,
które jeszcze wędrują w twojej głowie,
opuszczają Cię.
Odpływają od ciebie
przez twoje ręce
i twoje stopy
gdzieś w głąb ziemi.
Czujesz,
że stajesz się przy tym coraz bardziej spokojny.
Wszystko w tobie
jest spokojne.
Ramiona są ciepłe,
przyjemnie ciepłe.
I obie nogi są ciepłe.
Całe twoje ciało
jest teraz ciepłe.
Czujesz w sobie coraz większy spokój.
Wszystko w tobie jest teraz zupełnie spokojne
i ciepłe
i ciężkie.
Jesteś już wyciszony
i wchodzisz coraz głębiej
w swój spokój,
aż wreszcie jesteś zupełnie odprężony.